Är ni helt bottenlöst sinnessrubbade?

Det var i december som Riksdagen fattade beslut om trafikutskottets krav att regeringen skulle tillsätta en utredning om hela avregleringen av det svenska järnvägssystemet de senaste 25 åren.

Idag fattar regeringen beslut säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd.

– Vi ser över hur det faktiskt ser ut, vad konsekvenserna har blivit, och så blir nästa steg: ”vad ska vi göra om det behövs förbättringar?” och där hoppas jag att vi når en bred samsyn, säger Catharina Elmsäter-Swärd.

De fyra regeringspartierna var i grunden motståndare till att göra en utredning om järnvägen. Men gick med på att kräva en utredning för att undvika ett hotande nederlag i riksdagen mot en samlad opposition, det vill säga de rödgröna partierna, plus Sverigedemokraterna.

Kravet från Riksdagen är att utredningen om järnvägssystemet ska ge möjlighet för alla partier att vara med i utredningen. Det är bristerna i underhåll och ständiga förseningar som ligger bakom kraven.

Den första delen av utredningen ska vara klar i höst och innebär en genomgång av alla skilda delar av järnvägen. Sedan slutet av 1980-talet har väldigt mycket som tidigare sköttes av staten lagts ut på privata utförare, avreglerats. Enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd har det inte tidigare gjorts någon total genomgång.

– Just att titta på varje enskilt beslut, se konsekvenserna i ett helhetsperspektiv och få med hela järnvägssystemet, det har inte gjorts tidigare, säger Catharina Elmsäter-Swärd.

Fortsättningen ska beslutas i höst och enligt uppdraget ska utredingens steg två analysera hur järnvägens organisation kan förbättras.

Catharina Elmsäter Swärd har tidigare sagt att den avreglerade järnvägen fungerar bra och inte velat ha någon utredning. Men nu kan hon ha hittat en utredare som inte sannolikt inte kommer att ställa hårda krav på ökad statlig kontroll som oppositionen krävt.

Han heter Gunnar Alexandersson och har en bakgrund bland annat som företrädare för de olika tågföretagens intresseorganisation. Han har också forskat vid Handelshögskolan i Stockholm kommit fram till att den senaste årens kaos i tågtrafiken inte beror på avreglering i transportsektorn. 

– Jag tror att Gunnar Alexandersson är väldigt lämpad för det här, dels har han tidigare varit vice vd för Tågoperatörerna, med många år i branschen, men han är också ekonomie doktor vid Handelshögskolan, så att vi får med både verkligheten och forskningen in i framtiden, säger Catharina Elmsäter-Swärd.

Dra åt fanders

Socialdemokraterna vill införa en företagarförmedling och en särskild forskningskommission för att nå målet att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet. Det kommer socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven att säga när han håller sitt förstamajtal i Malmö senare i eftermiddag.
 

Unga människor ska alltså kunna utbildas till att bli företagare. De ska få ekonomiskt stöd via ett tidgare socialdemokratiskt förslag där de staten går in och garanterar för banklån.

Socialdemokraterna vill också för att uppnå det tidigare uppsatta målet om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet inrätta en forskningskommission.

Kommissionen ska ledas av Mårten Palme, professor i nationalekonomi.

Ta dig själv i arslet, din jävla bracka.