Måtte det vara ett skämt

Irstaskolans klass 5A vann den fjärde och sista kvartsfinalen i Vi i femman i Västmanland. Matchen var återigen ett Västeråsderby där Irstaskolan vann över Blåsboskolans 5A
Förbannade kretiner.

När kärlekskexen delats ut får du leva på barr och fuktiga minnen

Den Döda Staden

Staden sover. Det kanske är därför den är så tyst. Vad som försiggår inom, bortom, alla fördragna och mörklagda fönster är det nog ingen som vet. Innanför varje vägg ett privat universum, isolerat och instängt, hemlighetsfullt lockande; där utspelar sig drama, enfaldiga och intetsägande, tjafs som inte betyder någonting; för planeten fortsätter spinna vidare längs sina bana runt solen som sakta förbrukar sig själv. Men inatt, inatt är det inte som det brukar. Skratten har tystnat, alla lamporna har släckts, bara månens kalla gråblåa sken belyser min väg fram. Stadens centrum är öde, intet ett ljud hörs, inte ens djur. Ingen fågel kan skådas korsa månskärvan som ofullständigt hänger där uppe i ensamhetens vida firmament.

 

Ett köpcentrum, portarna står vidöppna och inbjudande som om någon glömt att stänga till. Det är automatiska dörrar. Något ligger i endera hörnet, tegelstenar ser det ut som, och håller dörren öppen; det är mörkt där inne, men det verkar vara en enda röra; högar av matprodukter kringspridda, potatisgratäng kladdat på väggarna. Det luktar konstigt, en vedervärdig stank, en putrid odör; någonting mustigt och köttigt som framkallar obekväma känslor från själsliga djup jag ej visste fanns. En primal rädsla bubblar upp från dessa abyssala gravfuktiga djup, något jag inte kan sätta fingret på, jag skyggar iväg, och vänder mig så mot restauranten på andra sidan gatan; på en vass bit glas i den krossande rutan en mörk våt fläck, ett färgstänk – om än månens sken inte låter mig se just vilken – och visst måste det vara blod, det är det enda jag kan tänka, det är blod på det där fönstret.

 

I den öde stadens gränder regerar tomheten som en tyrannisk kunglighet; kejsaren som blodtörstigt beordrade sina undersåtar att begå bestialiska handlingar och sedan ta sina egna liv; i staden precis som i mitt huvud ekar en ofantlig tomhet vars påtaglighet tycks växa och expandera som en porös slemmig mask nyss uppkrupen från det svavelluktande urträsket.  Ett tryck vilar över allt i denna världen, en obestämd och förryckt rädsla som förhindrar mig från att skrika ut, att ropa efter hjälp.

 

I den gamla stadsdelen, bland kullerstensgator betäckta av blod som reflekterar månens resignerade skimmer och alla miljarder stjärnor som ter sig mer som ogudaktiga missbildade monstras dissekerande glosögon, går jag så ned, och når till slut vid gatans slut ett stort rött hus, en före detta herrgård från 1875; och där inne är lampor på. Upp mot huset längs uppfarten går jag så, gruset knastrar under mina bara fötter (vart är mina skor?), och allting känns så kallt och avlägset. Ett ljud kommer där inifrån, någon spelar vederhäftigt ett piano, dystra och uppgivna klanger resonerar genom huset då jag stiger in i; ljuset kommer från olje- och gaslampor uppsatta längs väggarna, reliker från förr.

 

I vardagsrummet, framför pianot, med sina smala graciösa fingrar dansande galant över tangenterna i överjordisk harmoni, sitter han och ler mystiskt som om det var det enda han var menat göra. Hans fagra guld-bruna ögon vändes mot mig när han känner av min närvaro och håret reser sig i nacken; det är som att stå framför en gudomlig domare, en enmansjury som snart skall förkunna om man lever eller dör. Det känns som om golvet under mig försvinner och jag svävar bort i drömmars töcken, och han ser, ser rakt in i mig, in i mitt nakna huvud ser han varje hyllrad, varje spaltmeter, varje fördold hemlighet är för honom bara godisråttor och salta nappar, han slickar sig om munnen, hans tunga som en orm slingrandes. Så slutar hans tragiska melodier strömma, han reser sig från pianot upp och fnissar, knycker på nacken och hans lena blonda hår vilket till strax nedanför axlarna nå kastas bak frappant och det känns som om ingenting annat man någonsin skulle kunna se kan mäta sig med denna blasfemiska eufori som härmed infinner sig.

 

I djuriskt begärs rus finner jag mig själv då han kommer fram till mig och hans långa fingrar snuddar vid min kind i ömhetens kärleksfulla karess, som ett barn inför Disneydags faller jag på knä och tar i hans hand och kysser den, tungan utmed varenda por, varenda ojämnhet, varje mikroskopiskt hårstrå som en elektrisk urladdning; blixtar ljungar framför mina ögon.

 

”Jag har väntat på dig”, säger han så med en röst så len som en nytvättad minigris, och jag kan inte förmå mig själv att förstöra stämningen genom att yttra ett ord. ”Du behöver inte säga någonting”, fortsätter han, ”jag vet allting. Du skall bara följa mig.”

 

Och dyrkans objekt beger sig ut den väg jag kom, och maktlös inför dessa utomplanetariska krafter kan jag inget göra, jag går efter; och månens ljus spelar en galen älskares symfoni i färger i hans anlete, varje sekund av väntan, år efter år av väntan, allting var för denna minut, denna sekund, dessa fantastiska förnimmelser rättfärdigar varje timme av uttråkan och längtan som slösats. Någonting ondsint är ändock uppenbarligen i görningen, för nu är staden inte längre tyst; djävulusiska demoner flyger i luften med läderartade vingar och skriar likt blodtörstiga reptiler från förhistorien, och från husen hörs dova smällar och skrik hemsökta av de mest vämjeliga undertoner. Gatorna är nu inte bara blodbesudlade, det ligger döda kroppar här och var, och levande ljus har satts upp i gatlyktor och deras dallrande lågor fyller mig med ångest.

 

Men bestarna som rör sig utanför ljuskretsarna rör inte oss där vi går, och han tycks oberörd av dessa odjur. Vi kommer fram till en park där någonting enormt tornar upp sig, tiotals våningar, över varje byggnad i staden, nästan vertikalt, en brant pyramid av osammanhängande komposition; vid dess fot brinner i ring en serie orange eldar. Han stannar upp och vänder sig mot mig. Säger intet. Någonting i hans ögon skrämmer mig. Så vänder han sig mot tornet, vars topp nu avtecknar sig mot månen; här och var sticker grenar ut, det är som en sinnesrubbad majbrasa, Walpurgisnacht; men något är fel, det är inte grenar, det är armar och ben som i bisarra positioner skjuter ut som skott, det är stadens fördömda innevånare hoppackade i ett motbjudande fängelse av döda ruttnande kroppar vilket resa sig trettio våningar av blod och kött. Därinifrån köttberget hörs gnolande gråt, skrik och skrän, ekande genom natten, förryckt musik spelad av mentalpatienternas störda orkester.

 

”Det är bara vi kvar,” säger han, ”bara du och jag. Allting annat är borta.”

 

Det vattnas i hans ögon, och mina egna blir suddiga, dimsyn av tårarna som börjar flöda i ett bisarrt utlopp för den ohämmat härjande chocken som byggts upp av de vedervärdiga övergrepp jag nu i den kalla sommarnatten beskådat, och jag ser hur han står där och hur alla skräckinjagande morbida scenarion runt om oss upplöses, och vi svävar genom universum, långt bort från denna rykande planets alla oegentligheter, dess brutala oförlåtliga övergrepp, bara vi två, vi rör oss som naturens nycker genom den interplanetära etern, mot det avlägsna pipandet från en avlägsen konstellation…

Minnenas allé

Bilen svänger och så ned för en avtagsväg, smal, längs vilken växer stora ekar och almar om vartannat, en gammal herrgårdsallé, uppfarten till en stor villa ägandes av någon bortskämd borgarättling. En skylt, ett namn, ett familjärt namn, jag har sett det förut, ett obekvämt barndomsminne för alltid inetsat i hjärnan. Det är mörkt och nattdimma ligger gles över hagar och fält vi passerar förbi i en liten röd bil vars säten sticker mot häcken som en stickad tröja vilken var en present från en elak och förvirrad farmor miljontals jular i det förgångna. Ett vägkors framöver, vi passerar den öppna ytan och finner oss på en nyasfalterad väg betydligt bredare än allén; på dess högra sida en jordhög, en vall, ljudbarriär för att skydda något bostadsområde; och så ett kors till, vi tar av åt höger, och där mot en bakgrund av en mörk skog uppenbarar sig rader av hus och gatlampor giftigt orange, och minnena strömmar in som en tsunami från ett asteroidnedslag, brutalt och ovälkommet.

Det är barndomens residens, fast förvridet, förändrat; husen står tätt på ett vis inte alls särskilt svenskt, och där, mitt i alltihopa, något bisarrt tempel med pagodatak, och precis intill, helvetets förgård, Skolans gula tegelbyggnad, en skylt som lyser i natten, EXPEDITION. Jag ser hans slitna ansikte framför mig i samma ögonblick, hans vidriga röst som ekar på nationaldagen där han hyllar Sverige och sedan skall leda eleverna i sång, du gamla du bortgångna nord, skolans alla Nazister öppnar sina munnar och skriker något ohörbart--

Längs gator far bilen så fram, förbi minnenas hus och lagerlokaler; små femtiotalshus, byggda av strävsamt folk som sökt sig ut från staden, röda tegelfasader, väl tilltagna tomter och robusta dörrar, den svunna efterkrigstidens socialdemokratiska anda nästan påtaglig nog att fingras på, ljust där inne, ljummet gult ljus som sprider sig ut i den kalla sommarnatten kärleksfullt, och där, någonstans mellan alla hus vi passear, där ser jag ett minne från förr, inte alls heller välkommet, och så frågar en röst:

"Olkim?"

"Olkim," svarar jag. "Det är Olkim."

Och så stannar bilen och jag går ur, det är sportplatsen, fotbollsplaner intill varandra och så där elljusspåret, samma orange apokalyps som överallt annars häromkring, och där, där kommer han gående igen, och jag minns den gång jag rev den lille fan på halsen när vi bråkade om någonting löjligt och patetiskt, andra skolåret, oj, det var länge sedan nu, det känns som ett helt liv har passerat förbi.

Så där står även Christer, med sina överdrivet muskulösa och lite fläskiga armar, självutnämnd "redneck", lantis extraordinarie, han pekar på den andra figuren som kommer gående och skriker.

"Olkim, din jävel, det var länge sedan!"

Dom ser inte mig.


I ett hus länge bort står en dörr på glänt, intill ett garage. Jag tittar in, och det är någon där inne, jag ser hela vägen in till köket, där någon står och slipar en sko. Han känner av min närvaro, det är en äldre man, sliten och gråhårig, ansiktet fullt av tjocka linjer, ögon nedtygnda och resignerade av ålder. Han ser ut som han vore en träslöjdslärare, besutten av ett perverst och förryckt ideal av maskulinitet är han nu fast i ett liv där han inte kan sluta slipa, hamra, hugga, slå, ens efter sin pension. Hela sitt liv för intet gott, och nu, kan han inte sluta, för att sluta är att erkänna för sig själv att han blivit missledd, lurad, och det kan han bara inte göra, inte nu, inte efter de sjuttio år han slösat på att göda det system i vilket han redan som ung kom att bli en del.

I sommarnatten som aldrig riktigt blir mörk porlar bäcken vid skolan som den gjort i otaliga år, enda sedan den grävdes för att vattna de många fälten runtikring otaliga år sedan, i en värld annorlunda men ändå genomsyrad av samma struktur under samma ruttna firmament.

Någonstans, där ute i mörkret

Den nakna saladsbaren

På den karga förortsslätten bland miljoner färgglada villor och överdrivet breda vägar längs vilka tornar upp sig djungler av enorma affischtavlor och snabbmatsetablissemang, där dväljs den stora tomheten som sakta konsumerar vårda moderna stålhjärtan, kalla och tomma, gnisslande leder oljade av pretentiösa vanföreställningar om vårat egna mentala tillstånd. Mitt i alltihopa står vi nakna, exponerade, dom tittar på oss, dom riktar sina fingrar mot oss.